AutaKolekcja.pl

Motoryzacja, Transport, Przemysł, Mężczyzna

Motoryzacja Poradnik

Wymiana opony podczas awarii na trasie

W sytuacji awarii na trasie mamy do wyboru przeważnie trzy możliwości poradzenia sobie z niespodziewaną sytuacją, gdy mamy przebitą oponę. Możemy użyć standardowego koła zapasowego, skorzystać z tzw. „dojazdówki” lub też dokonać naprawy koła poprzez piankę naprawczą.

Jaka metoda wymiany opon podczas awarii jest najlepsza?

Każda z metod, z jakich będziemy korzystać wiąże się z posiadaniem zalet i wad. Decyzja, jaka będzie najlepsza zależy głównie od osobistych preferencji kierowcy oraz czasu spędzonego za kółkiem.
Najlepszym rozwiązaniem jest wymiana koła zapasowego. Koło zapasowe jest przeważnie ciężkie, jego wymiana nie jest łatwa, a samo koło w bagażniku zajmuje zdecydowanie za dużo miejsca. Mimo wszystko w sytuacji awarii na trasie i przebicia opony jest to optymalne rozwiązanie. Gdy opona założona jako zapas została dobrze dobrana, można swobodnie ruszyć dalej z w drogę. Dobrze jest jednocześnie sprawdzać rodzaj posiadanej przez nas opony, założonej jako zapasową. Założenie opony symetrycznej spowoduje, że nie będziemy mieli problemu na trasie, że felga będzie poruszać się „do tyłu”. Jest to w przypadku tej opony bez różnicy, gdyż będzie ona jechać w dowolnie założonej pozycji w aucie.

Alternatywą może być skorzystanie z tzw. „dojazdówki”, która obecnie jest coraz bardziej popularna. Dojazdówka to bardzo wąskie koło o małych rozmiarach, a co za tym idzie nie zajmuje niewiele w bagażniku zbyt dużo miejsca. Koło jest lekkie, co ułatwia jego zamontowanie. Ten rodzaj nie ma także ukierunkowania więc nie ma znaczenia, w jakim miejscu przyjdzie mu pracować. Niestety limit prędkości jest znaczny i przeważnie zależy od producenta. Uzyskiwane prędkości to około 70–80 km/h, lecz czasem prędkość może wynieść nawet do 120 km/h. Nie ma odgórnie nałożonych reguł odnośnie limitu kilometrów, jakie można przejechać na „dojazdówce”, jednakże zdrowy rozsądek często nakazuje zdjąć nogę z gazu, gdy nie jest to konieczne i w miarę możliwości szybko powrócić do tradycyjnego koła. Dzięki temu zachowamy konieczne bezpieczeństwo, a nasz komfort psychiczny i zdrowotny pozwoli nam na przyjemniejszą jazdę w trakcie podróżowania