Elektryczna rewolucja na polskich drogach trwa w najlepsze. Mimo że niskoemisyjne napędy wciąż mają pewne grono przeciwników, to już dziś wiadomo, że popularność elektryków i hybryd będzie stale rosnąć.
W tym kontekście warto przypomnieć kultowy już model Toyoty – Prius. Jego pierwsza generacja zadebiutowała w 1997. Koniec lat 90 nie był, jak mogło się wydawać, najlepszym czasem na rozpoczęcie masowej produkcji samochodu z napędem hybrydowym. Czas pokazał jednak, że Toyota Prius nie tylko spotkała się z zainteresowaniem na rynku, ale też rozpoczęła rewolucję trwającą do dziś. W nowym artykule przyglądamy się z bliska historii tego naprawdę ciekawego auta.
Toyota Prius – hybrydowa rewolucja w latach 90
Pierwsza generacja, produkowana w latach 1997-2000, miała oznaczenie wewnętrzne „NXW10”. Pojazd był zaprojektowany z wyraźnymi akcentami ekologicznymi i wykorzystywał 1.5-litrowy silnik benzynowy o mocy 58 KM, wspomagany przez 40-konny silnik elektryczny. Druga generacja debiutowała w 2000. Model z oznaczeniem „NHW11”, cechował się zwiększoną mocą (72 KM + 44 KM) i jako pierwszy był oficjalnie sprzedawany również poza Japonią. Oba pierwsze Priusy ustanowiły standardy dla aut hybrydowych i udowodniły, że ich eksploatacja jest prosta oraz bezproblemowa.
Kontynuacja innowacyjnych rozwiązań
Trzecia generacja Toyoty Prius pojawiła się w 2009. Urzekała nowoczesnym designem i bardziej aerodynamiczną sylwetką. W połączeniu z ulepszonym napędem przekładało się to na lepszą efektywność paliwową. Prius III zdobył uznanie jako samochód przyjazny środowisku i tani w eksploatacji. Czwarta generacja, która zadebiutowała w 2015 roku, kontynuowała ewolucję designu Priusa, wprowadzając jednak bardziej agresywny wygląd nadwozia. W nowym modelu poprawiono osiągi i efektywność paliwową, co było kolejnym krokiem w rozwoju technologii hybrydowej.
Piąty Prius – hybryda napędzana słońcem
Najnowszą piątą odsłonę Priusa zaprezentowano w 2020 roku. Japończycy nie zmienili założeń modelu jako pionierskiego pojazdu hybrydowego. Prius V, hybryda typu plug-in, na nowo ustanawia standardy wydajności i zasięgu w trybie elektrycznym. Z mocą 223 KM i zasięgiem do 86 kilometrów tylko na elektrycznym napędzie, Prius V łączy ekologiczność z dynamicznymi osiągami. Ważną innowacją jest zastosowanie paneli fotowoltaicznych, umożliwiające dodatkowe ładowanie baterii energią słoneczną. To połączenie oszczędności, nowoczesnych rozwiązań i ekologii stanowi doskonale wpisuje się w ideę Priusa.
Materiał zewnętrzny