AutaKolekcja.pl

Motoryzacja, Transport, Przemysł, Mężczyzna

Ciekawostki Mechanika

Najlepsza skrzynia automatyczna

Automatyczna skrzynia biegów to rodzaj przekładni pojazdu silnikowego, który może automatycznie zmieniać przełożenia w miarę ruchu pojazdu, uwalniając kierowcę od konieczności ręcznej zmiany biegów. Podobnie jak inne układy przeniesienia napędu w pojazdach, pozwala silnikowi spalinowemu, najlepiej przystosowanemu do pracy przy stosunkowo wysokiej prędkości obrotowej, zapewnić zakres prędkości i momentu obrotowego niezbędnych do jazdy samochodem. Liczba przełożeń do przodu jest często wyrażana również dla manualnych skrzyń biegów.

Najpopularniejszą formą występującą w samochodach jest hydrauliczna automatyczna skrzynia planetarna. Podobne, ale większe urządzenia stosuje się również w ciężkich pojazdach i sprzęcie przemysłowym. System ten wykorzystuje sprzęgło hydrauliczne zamiast sprzęgła ciernego i dokonuje zmian biegów poprzez hydrauliczne blokowanie i odblokowywanie systemu przekładni planetarnych. Systemy te mają zdefiniowany zestaw zakresów przełożeń, często z zapadką postojową, która blokuje wał wyjściowy przekładni, zapobiegając toczeniu się pojazdu do przodu lub do tyłu. Niektóre maszyny z ograniczonymi zakresami prędkości lub stałymi prędkościami silnika, takie jak niektóre wózki widłowe i kosiarki do trawy, używają tylko przemiennika momentu obrotowego, aby zapewnić zmienne przełożenie silnika na koła.

Jaka jest najlepsza skrzynia automatyczna?

Najlepsza skrzynia automatyczna będzie odznaczać się takimi cechami, jak trwałość wytrzymałość oraz solidne wykończenie. Oprócz tradycyjnych hydraulicznych automatycznych skrzyń biegów, istnieją również inne rodzaje automatycznych skrzyń biegów, takie jak przekładnia bezstopniowa oraz skrzynie półautomatyczne. Półautomat utrzymuje sprzęgło jak ręczną skrzynię biegów, ale steruje sprzęgłem za pomocą środków elektrohydraulicznych. Możliwość ręcznej zmiany biegów, często za pomocą dźwigni zmiany biegów, można również znaleźć w niektórych automatycznych skrzyniach biegów. Oczywistą zaletą automatycznej skrzyni biegów dla kierowcy jest brak pedału sprzęgła i ręcznej zmiany biegów podczas normalnej jazdy. Dzięki temu kierowca może obsługiwać samochód za pomocą zaledwie dwóch kończyn.

Brak ręcznej zmiany biegów zmniejsza również uwagę i obciążenie wymagane w kabinie, takie jak monitorowanie obrotomierza i zdejmowanie ręki z koła w celu przesunięcia dźwigni zmiany biegów, umożliwiając kierowcy idealne trzymanie obu rąk na kierownicy przez cały czas i skupienie się więcej w drodze. Sterowanie samochodem przy niskich prędkościach jest często łatwiejsze dzięki automatycznemu niż ręcznemu, ze względu na efekt uboczny sprzęgła hydraulicznego zwanego pełzaniem na biegu jałowym, które powoduje, że samochód chce się poruszać podczas jazdy na biegu, nawet na biegu jałowym. Główną wadą najpopularniejszych konstrukcji hydraulicznych jest zmniejszona sprawność mechaniczna przenoszenia mocy między silnikiem a układem napędowym, ze względu na sprzęgło hydrauliczne łączące silnik ze skrzynią biegów. Może to skutkować niższymi wartościami mocy. Co nie jest zaletą.