Prawie każdy nowy samochód wydaje się oferować opony o niskim profilu. Opony niskoprofilowe zdają się ostatnio pojawiać w wielu samochodach, ale są oferowane z kilku powodów. Większe koła i bardziej chude ściany boczne normalnej wielkości koła oznaczają, że producenci mogą zrobić miejsce wewnątrz koła na większe hamulce. Cienkie ściany boczne są również sztywniejsze i zapewniają lepsze prowadzenie na zakrętach i na drodze. Nie unikajmy oczywistych, ale niskoprofilowych opon, które wyglądają fajniej niż zwykłe opony.
Co oznacza opony niskoprofilowane?
Kiedy mówimy „niski profil”, mówimy o rozmiarze krawędzi opony. Przeczytaj liczby uformowane w ścianie bocznej; druga liczba wydrukowana w serii to współczynnik kształtu, wskazujący grubość ścianki bocznej jako procent szerokości bieżnika. Na przykład opona P225 / 45R15 ma 15-calowy rozmiar koła z 225 mm szerokości bieżnika, a ściana boczna ma 45 procent szerokości bieżnika lub 101 mm. Im wyższy współczynnik kształtu, tym grubsza ściana boczna i wygodniejsza jazda; niższe proporcje prowadzą do cieńszych ścian bocznych i sztywniejszej jazdy. Tego rodzaju guma ma swoje wady. Opony są częścią zawieszenia samochodu, ściany boczne pochłaniają niektóre z najbardziej błędnych niedoskonałości drogi. O ile zawieszenie nie zostało zaprojektowane z myślą o usztywnieniu ścianek bocznych, może to oznaczać trudniejszą jazdę.
Szybka deflacja jest czymś, o co należy się martwić; uderzenie w dziurę cienkimi ścianami bocznymi może uszkodzić koło. Producenci opon stale ulepszają konstrukcje dzięki bardziej wytrzymałym materiałom i konstrukcji, dzięki czemu nowsze opony nie są tak często uszkadzane, jak stare opony niskoprofilowe. Jeśli kupujesz nowy samochód dla większego komfortu, zamów mniejsze koła wyposażone w oponę o większej ścianie bocznej, co zapewni bardziej miękką jazdę. Mniej agresywne wstrząsy mogą nieco pomóc, ale kosztem obsługi. Poza tym patrzysz na zmiany w sprzęcie zawieszenia, które nie są dla osób o słabym sercu. I tak będzie ci ciężko znaleźć części, ponieważ rynek wtórny zwykle ma na celu uczynienie samochodów bardziej sztywnymi niż miękkimi.