AutaKolekcja.pl

Motoryzacja, Transport, Przemysł, Mężczyzna

Ciekawostki Motoryzacja

Dlaczego w Anglii jeździ się po lewej stronie?

Dlaczego w Anglii jeździ się po lewej stronie? To pytanie zadawane jest przez wiele osób. W średniowieczu nigdy nie wiedziałeś, kogo spotkasz podczas podróży. Większość ludzi jest praworęcznych, więc jeśli po prawej stronie będzie przechodził nieznajomy, prawa ręka będzie mogła w razie potrzeby użyć miecza. Rzeczywiście zasada „trzymaj się lewej” sięga jeszcze dalej; archeolodzy odkryli dowody sugerujące, że Rzymianie prowadzili wozy po lewej stronie. Trwało to do późnych lat 1700, kiedy duże wagony stały się popularne do transportu towarów. Wagony te ciągnione były przez kilka par koni i nie miały miejsca dla kierowcy. Zamiast tego, aby kontrolować konie, kierowca usiadł na koniu z tyłu po lewej, trzymając w ten sposób wolną rękę bata. Jednak siedzenie po lewej stronie utrudniało ocenę ruchu na przeciwnej drodze, ponieważ każdy, kto prowadził samochód z kierownicą po lewej stronie krętych pasów ruchu w Wielkiej Brytanii.

Dlaczego w Anglii jeździ się po lewej stronie?

W Anglii nie było wielkiego zapotrzebowania na te masywne wagony, a mniejsze brytyjskie pojazdy miały miejsca dla kierowcy, który mógł usiąść za końmi. Ponieważ większość osób jest praworęczna, kierowca usiadłby na prawo od siedzenia, aby jego ręka z biczem była wolna. Korek uliczny w XVIII-wiecznym Londynie doprowadził do uchwalenia prawa, zgodnie z którym cały ruch na londyńskim moście należy trzymać w lewo, aby ograniczyć kolizje. Zasada ta została włączona do Ustawy o autostradzie z 1835 roku i została przyjęta w całym Imperium Brytyjskim.

W XX wieku nastąpił ruch w kierunku harmonizacji przepisów drogowych w Europie i zaczęła się stopniowa zmiana z jazdy lewą na prawą. Ostatnimi Europejczykami, którzy przeszli z lewej na prawą, byli Szwedzi, którzy dzielnie dokonali zmiany w nocy w Dagen H – 3 września 1967 roku. Dziś tylko 35% krajów jeździ po lewej stronie. Obejmują one Indie, Indonezję, Irlandię, Maltę, Cypr, Japonię, Nową Zelandię, Australię. Większość z tych krajów to wyspy, ale tam, gdzie granice lądowe wymagają zmiany z lewej na prawą, zwykle odbywa się to poprzez ruch uliczny światła, mosty krzyżowe, systemy jednokierunkowe.