Uzupełnianie różnego rodzaju płynów w aucie to bardzo ważna czynność, która pozwoli zachować równowagę i zapewni sprawne działanie układów mechanicznych i elektrycznych pojazdu. Jednym z ważnych płynów jest płyn chłodniczy. Jakie właściwości ma płyn chłodniczy i dlaczego jest tak potrzebny? Jaki płyn do chłodnicy nadaje się najbardziej? Jaki kolor płynu do chłodnicy spełni swoją rolę?
Czym jest płyn do chłodnicy?
Płyn do chłodnicy to ciecz, która zastępuje wodę. Dzięki tej substancji wiele elementów wyposażenia i mechanizmu pojazdu nie przegrzewa się i nie eksploatuje nadmiernie. Płyn ten charakteryzuje się bardzo niską temperaturą krzepnięcia i wysoką temperaturą wrzenia. Dzięki czemu w zimie nie zamarza, jak również nie gotuje się podczas pracy silnika. Substancja ta wytwarzana jest na bazie glikolu etylowego oraz propylenowego. Może on występować w postaci gotowego płynu, jak również koncentratu do rozrobienia z wodą destylowaną. Producenci podzielili płyny chłodnicze nadając im odpowiednie kolory.
Jaki płyn do chłodnicy?
Wymianę płynu chłodniczego powinno się przeprowadzać co 3 – 5 lat, w zależności od rodzaju samochodu i używanego płynu. Ale jaki płyn uzupełnić, aby spełniał swoje funkcje?
W skład płynu wchodzą: woda, alkohol, jak również środki zapewniające dobrą parę elementów metalowych, gumowych, klejów i innych tworzyw sztucznych.
Płyny te wytwarzane są obecnie w trzech znanych technologiach, takich jak:
- IAT,
- OAT,
- HOAT
Pierwsza z nich to technologia wykorzystująca dodatki nieorganiczne, które doskonale sprawdzają się w silnikach z żeliwnym bokiem oraz aluminiową głowicą.
Druga technologia opiera się na stosowaniu dodatków kwasów organicznych. Rozwiązanie to lepiej chłodzi i zabezpiecza elementy przed nadmierną eksploatacją. HOAT to metoda wykorzystująca dodatki organiczne i środki krzemowe, dzięki czemu można uzyskać jeszcze lepszą ochronę przeciwkorozyjną oraz wydłużyć czas pomiędzy wymianami.
Jaki kolor płynu do chłodnicy?
Ważnym i istotnym aspektem wyboru płynu jest odpowiedni kolor. Wśród najczęściej spotykanych można wyróżnić: różowe, niebieskie, zielone czy czerwone. Każdy kolor oznacza wykorzystana do produkcji technologię oraz skład płynu. Podczas wyboru koloru i technologii należy zapoznać się z zasadami mieszania ich i ewentualnego dolewania innego rodzaju substancji. Płyn najlepiej dobrać do zaleceń producenta, jak również uwzględnić rodzaj silnika, czas jazdy i inne elementy.